Udda saker…

Allt går att se på Youtube, i underhållningssyfte eller för att öka på kunskapsnivån. Det finns mycket jag inte vet om hästar ute i världen och denna Escola Portuguesa de Arte Equestre kände jag inte till. Det är vackra bilder…  När jag tittar på ridningen så går tankarna till Spanska Ridskolan i Wien, men det finns i mina ögon tämligen stora skillnader.

Men, det var en annan sak som slog mig när jag tittade på denna filmen från sanmma ställe.

Vid ett tillfälle, när de visar närbild på en piafferande häst,ser man att den står på en betong/stenplatta.. Den plattan lär ju inte finnas där av en slump i slottsparken. Varför detta påfund kan man undra?

Printscreen

Printscreen

Det försigår mycket konstigt ute i världen när hästar ska dresseras för den uppgift de är tänkta till. Jag hörde för många år sen en historia om hur de i Danmark (kanske här i Sverige också, vem vet) tränade unga hingstar till att visa flygande trav på hingstproven. Hästarna fick trava på järnplåtar… och jaa det blev fart och tryck i benen på dem. Testa och rid över en träbro med en ovan häst, det blir snabba fötter.

