”Det sitter i huvudet!” ??

Att jag är upprörd är en underdrift, ledsen och vansinnig passar bättre. Varför? Jo, för att det finns hästar som far illa och det är INTE längre bort än hos din granne.

När ska människor upphöra med att tro att hästar som ”krånglar” är onda, dumma i huvudet eller lata? Jag har under ett halvår, på håll, följt en stackars hästs tappra försök att vara till lags. Som tur är har han en vårdare som inser att han inte är frisk och hon har verkligen kämpat för hans sak. Tro det eller ej, hästens värsta motståndare är hans ägare!

Det är alltså ingen häst jag har i träning men jag känner tjejen som har hand om honom och hon har bett om råd i denna infekterade situation.

Det som i våras ansågs vara hovböld, sulömhet och/eller stela muskler som skulle masseras, visade sig, när vi äntligen fått den till veterinären, vara strålbenshälta. I allafall på det benet dom undersökte… Inte konstigt att den hästen funkade dåligt i ridverksamheten!

Efter några månaders behandling, vila och igångsättning var det ungefär samma status på hästen, jag var och tittade när tjejen försökte rida. Hästen var mycket ovillig (förtvivlad?) vid ridning, men håll i er:

”Det sitter i huvudet på honom”,  enastående uttalande…

För att vara helt säker på att ”det INTE satt i huvudet” på hästen och inte heller berodde på fodervärdens eventuellt begränsade ridkunskaper red jag på hennes enträgna förfrågan hästen häromdagen. Mot min övertygelse måste jag tillägga, det bär emot att sitta upp på en häst som jag anser vara skadad.

Så nu vet jag att det är världens snällaste häst,med dubbelsidig frambenshälta. Det behövdes inte så många steg för att konstatera det.

Idag ställdes slutligen (äntligen) diagnosen, dubbelsidig strålbenshälta, alltså fanns det likvärdiga förändringar på båda frambenen.

”Det sitter i huvudet”, stackars arma krake…

ponnykram

Finns det någon bättre?

 

 

 

 

 

