Halt och lytt

Hästen är halt… Ve och fasa, livet är slut, pengarna ryker, gråt och tandagnisslan. Visst är det så det känns?

Det är livet som hästägare eller ryttare och tyvärr är det inte bara när hästen blir HALT, alltså hoppar på tre ben (eller två eller ett) som världen stannar, ohälsan kan drabba hela hästen.

Just nu så har en av mina elever fått diagnosen ”kissing spines” på sin egen fina, fina uppfödning, en annan fick ”cushings syndrom” på familjens ponny och en tredje elev har en vuxen häst med komplex hältdiagnos som innefattar åtminstone tre ben och en två-åring med mycket underliga neurologiska ryck och skakningar i bakbenen.

Detta är en liten del av allt som hänt i min värld på jobbet under en begränsad period av ett år. Sammanfattningsvis blir det många hästar per år att skicka till veterinären och det är lika tråkigt varje gång att stå där och säga dom orden ingen ryttare vill höra ; Din häst är sjuk…

Jag har en i princip 100% underbyggd teori om att hästar alltid gör så gott dom kan. Ingen och jag upprepar ingen kan få mig att tro något annorlunda.

När hästen under ridning avviker från sitt normala beteende anser jag att det  kan beror på:

  • Dålig ridning
  • Bra ridning men inte synkad med hästens förmåga
  • Yttre omständigheter som t ex  dåligt underlag eller undermålig alternativt fel inpassad utrustning

Då har jag utgått från att hästen är frisk…

Om hästen inte är frisk och jag har skickat den till veterinären kan det värsta scenariot inträffa, ett undantag men det händer då och då, att jag/vi behöver övertyga veterinärmedicinen om att hästen är sjuk.

Alltså, som jag ser det är hästen inte: lat, listig eller ond så den drar sig undan arbete, obalanserad, bortskämd, i behov av bättre grundridning eller snabbare galopp. Den är oftast inte heller i behov av ett kortare, längre eller på annat sätt annorlunda bett, annan sadel, annan skoning eller i behov av x antal veckors allmän vila. Jag anser inte heller att hästen ska behandlas lite allmänt av en alternativbehandlare innan det finns en diagnos.

Jag/vi har oftast, om vi sett någon vinning med det, redan testa de alternativ som vi tycker är vettiga. Jag vill som professionell tränare bli trodd på mitt ord, både när det gäller hästägare och veterinärer och jag tänker inte sätta en häst, som jag anser vara sjuk/halt i träning bara för att den t ex skulle klara ett böjprov utan anmärkning. Den kanske har sitt problem någon annanstans?

Som jag ser det är den sjuka hästen inte frisk bara för att vi inte hittar det som utlöser hästens avvikande beteende.

 

 

 

