Hoppning vs dressyr i GHS

Min förebild i ridningen just denna helgen heter Peder Fredricson. Han är vad jag tycker en riktig hästmänniska med en sund syn på sporten, kunnig och väldigt duktig på att ta fram OCH förvalta sina hästar. Det är en i raden av hans kapabla svårklasshästar som hoppade hem det stora priset på GHS denna helgen. De har ett vinnande koncept där hemma på gården, Peder och hans fru Lisen.

För övrigt har det varit upp och ner bland de svenska framträdandena. Hoppningen har jag följt sporadiskt men vet (efter TV:s klavertramp med avbruten sändning mitt i omhoppningen) att Rolf-Göran, Henrik och Douglas var i topp på helgens sista klass, Wc-kvalet och det var bra.

I dressyren fick som sagt p g a sena återbud fler svenska ekipage chansen. Bra med internationell erfarenhet och jag hoppas det gick efter förväntan. Patrik Kittel verkade mycket nöjd efter fredagen och jag hörde, innan lördagens WC kür, landslagsledaren Bo Jenå uttala sig  i TV om vinstchanser och förhoppningar om 80%-igt resultat för det ekipaget.

Så blev inte fallet och i SVT:s snabbintervjuv med Patrik, efter att resultaten presenterats, var han inte alls nöjd med hur domarna bedömt hans ritt. En som däremot var helt överväldigad och otroligt nöjd med allt, även efter küren, var Paulinda Friberg. Hon var så tagen av sitt nya ”pers” att hon tappade målföret i intervjun. Härlig inställning och jag hoppas att ekipaget alltid kommer att utstråla samma glädje, lätthet och känsla av genuin gemenskap.

Tysk vinst på fredag och lördag var väl inte helt oväntat. Samma ekipage Jessica von Bredow på Une BB vann båda klasserna även 2014. Standarden på klassen, sett ur internationellt perspektiv var inte så hög och domarna meddelade efter prisutdelningen att ingen 10:a utdelats i küren.

En av kommentatorerna sa något märkligt, som jag funderat på, i gårdagens TV-sändning . Strax innan Patrik skulle starta, när han red runt banan i väntan på startsignal, pratade expertkommentatorerna om hans chanser att vinna klassen. Det var då den ena sa: ”Synd att Patrik startar så tidigt i den seedade gruppen, innan domarna har kommit igång och dömt upp sig till 80%-nivån”

Det där får jag nog fråga min ”domar-kompis” Magnus om. Han borde veta om det förhåller sig så att domarna värmer upp % allteftersom, för han dömde faktiskt helgens båda dressyrklasser.

Copyright Kajsa B

Copyright Kajsa B

 

 

 

 

