Slut på vintervilan…

Nu börjar de komma igång igen, de nyblivna fyraåringarna. Idag var det två stycken med på morgonpasset. Tänkte på hur lärarna i skolan har det med en hel klass nybörjare att hålla reda på, alla ungar är ju olika. Som tur är har jag mina ”nybörjare” en och en, så de kan virra omkring med min fulla uppmärksamhet

Men roligt är det och begåvade är de också, var och en på sitt sätt. De är ju presenterade här innan så idag tänkte jag en av dem kunde få vara med här på riktigt.

Långt och varaktigt samarbete gör saker enklare.  Eva som rider och äger Delores (Dollan till vardags)  och jag har många roliga erfarenheter från kvalitetstävlan, 4-årschampionat och 3-årstester. Tillsammans har vi hunnit utbilda en hel hög unghästar genom åren. Vi har samma syn på vad som är viktigt så här i början av hästarnas karriär, det förenklar när vi lägger upp utbildningsplanen för de olika hästarna.

I år kommer Eva ha två 4-åringar och en 3-åring som ska matchas mot och förhoppningsvis klara av sina årgångstävlingar. Så nu ska 4-åringarna igång för att hinna få lagom träningsdos innan  tidigt sommarbete.

Det tredje 4-åringen i gänget här hemma, Henke, är lite före i sin start för året. Men han behöver lite mer tid, det vet ju alla att killar är lite senare i starten än tjejer.

Men nu är vi strax igång med alla hästarna och jag kommer att uppdatera lite då och då.

