Tävling enligt TR

20150209_221246-1

Att vara tävlingsryttare innefattar många delar. Bland annat ska du kunna ditt Tävlingsreglemente, tro det eller ej. Det som faller under ryttarens ansvar finns beskrivet under moment 112 i TR I Allmäna bestämmelser.

Allt som rör Dressyr specifikt finns i TR II, 148 sidor, 7 kapitel och ett stort antal moment att sätta sig in i. Snårigt kan tyckas men ändå något alla som vill tävla behöver kunna.

Det händer ibland att det uppstår tvister om tolkningen av bestämmelserna, då gäller  det oftast otillåten medicinering eller otillbörligt uppträdande mot häst eller funktionär. I sådant fall är det diciplinnämnden och högre instanser som får avgöra.

Anledningen till att jag tar upp det här är att jag idag fick en fråga om ett speciellt bett var tillåtet att tävla med eller ej. Eller vi var många som fick frågan för den ställdes via Facebook, mediet för alla sanningar…

Sociala medier fungerar snabbt, inom någon timme hade det kommit många svar.  En del korrekta enligt TR och så en del andra. Alltså finns det olika tolkningar om vad som är tillåten utrustning. Det är inte bra. Det visade sig också att det fanns olika åsikter om överdomarens befogenheter, det är också mindre bra. Oavsett vad någon tycker om något så finns regelverket och där är få utrymmen för individuell tolkning.

”Klart att jag kan vad som står i TR”, hur många av oss tävlingsryttare och tränare skulle svara något annat om vi fick frågan? Det är som med bilkörning, alla trafikregler är väl glasklara för oss som har körkort?

När jag skulle börja läsa teorin för att utöka min körkortsbehörighet till BE (tungt släp) trodde jag att teorin skulle vara en enkel match.Jag letade reda på och gjorde en test på nätet, bara för att bekräfta att jag hade koll och insåg att det hade jag inte. Jag kunde teoriboken utantill när jag tog mitt körkort och efter det har jag kört väldigt många mil per år och trodde bergfast att jag visste. Ändå hade jag under åren liksom gjort egna tolkningar av vad jag en gång lärt mig. Det var bara att börja råplugga… Tror det är samma med Tävlingsreglementet, det kommer nya regler och de flesta av oss behöver läsa på för att faktiskt veta vad som gäller istället för att gissa och tro.

 

 

 

 

 

