Häng inte i låren och sitt på rumpan!

Det var mycket sitskorrigering på Kyras clinic idag. Alla, från yngsta ponnyryttaren på lilla söta B-ponnyn till svårklassryttarna fick besked om att sitta på rumpan och sluta klämma med insida lår och knä. Lätta, snabba skänkelhjälper, rid inte fortare och låt bli att ”hålla i och dra”… Sista ryttaren för dagen Marina Mattsson slapp den korrigeringen för hon har fått den förut, det syntes. Omkullagda och/eller sågande händer gjorde sig icke heller besvär på arenan idag.

Härlig dag var det på Billdals RK med sådär 700 dressyrentusiaster att trängas och prata med. Lustigt nog fick jag utan att överdriva säkert 15 gånger frågan om vem jag tyckte var bäst av Kyra eller Carl Hester. I min värld en helt ointressant jämförelse och just denna gången när giganterna nästan råkade sammanträffa med sina Sverigebesök, hade dom helt olika förutsättningar att jobba utifrån.

För mig har båda världstränarna oändligt med kunskap, rutin och erfarenheter att dela med sig av och dom gör det på ett sätt så alla kan förstå vad dom menar. Lugnt och fint guidar dom sina ryttare, förändringen som blir resultatet är tydlig. Sen går det aldrig att göra snabba underverk men det är nog alla inblandade tämligen väl medvetna om.

Sammanfattningsvis, som jag ser det, ville båda tränarna se mindre drag i tyglarna, dvs placera (såga) inte ner hästens huvud med händerna och försök aldrig hålla det kvar med armkraft. På frågor från läktaren om kandar och hjälptyglar var Kyra kristallklar i sitt svar; Använd inget av det för att tvinga ner hästens huvud!  Både Kyra och Carl vill ha lätta skänkelhjälper, stadiga sitsar utan press i sadeln och uppmärksamma, trygga hästar.

Kyra har alltid glimten i ögat, en stor portion ödmjukhet och är alltid underhållande att lyssna på. Från lektionsponny till etablerade svårklasshästar, ingen uppgift är henne obekant eller obekväm och det tycker jag är EN av hennes storheter.

20150118_123802(0)

