Hur var det nu med att trampa ner hälen?

Det finns som bekant väldigt många uttryck inom ridningen, sådan som tydligt beskriver vad dom avser och så dom som vi tror oss veta vad dom betyder, oftast för att vi alltid har hört/använt dom. Jag roar mig ibland med att fråga en handfull ryttare, ovetande om varandra, om hur dom tolkar något visst uttryck och ofta får jag lika många tolkningar som antalet ryttare jag frågar. Halvhalt är ett exempel. Det är roligt att lyssna på hur olika den beskrivs, fast alla menar samma, ungefär  i allafall. Igår på träningen kom vi in på det här med att TRAMPA ner hälen. Nu begränsar jag mig till hälens placering när det gäller dressyr och den lodräta sitsen, hoppningens häl får någon får någon annan  reda ut.

När jag lärde mig rida på ridskolan så skulle hälen trampas ner, militärisk diciplin rådde och ingen frågade varför eller om. Ju lägre vi fick ner hälen desto mer beröm. Nu när jag tänker efter så kan jag köpa idén för vi hoppade eller galopperade omkring i skogen mest jämt, med korta läder och vi satt som smäck i sadlarna.Men sen, när det kom någon som begrep lite mer och skulle lära oss rida dressyr så fick jag slita med mitt tramp i stigbyglarna.

Idag hoppas jag att ingen lär sig att aktivt trampa ner hälen.  Visst ska den vara lägsta punkt men det blir den med en fjädrande, mjuk fotled. Jag har läst lite i min ridhandbokssamling idag och inte i en endaste finns det beskrivet att ryttaren ska trampa ner hälen, gott! Då har jag läst från arméns Ridhandbok ( R1 1940) via Wilhelm Müsler´s, Bo Tibblins, Lussans, Ridhandbok 1 (lärobok för ridlärare ), Artur Kottas, Kyra K´s till avslutningsvis, för skoj skull, boken Hoppning av Jana Wannius. Glömde Major Anders Lindgrens…

I ingen står det att hälen ska trampas ner utan om det står något alls om hälen så är det att foten ska svikta med mjuk fotled, fotbladet i pricip parallellt med marken men med hälen lägst  och ett lätt stöd, ingen kroppsvikt

Så var den aktivt nedtrampade hälen där följden blir ett stelt knä (inte bra alls) kommer ifrån vet jag inte. Förmodligen som viskleken, ju längre ett ord färdas desto fler tolkningar blir det. Här är hälen på en av de skickligare värlsdsryttarna. Något att ta efter!

Copyright: K Boström

Korrekt häl. Copyright Kajsa Boström

