No reins! Eller clinic med Carl Hester

“Let there be space, let the head out.”

Självklart ska det vara kontakt, men få inte hästen luta sig på bettet eller ännu värre hänga över det på väg nedför backen. Self carriage …

Han har ett målande språk, den eminente Carl Hester. Engelskan har så många bra ord och nyanser när det gäller ridundervisning och nu är jag lätt trött i huvudet efter sex timmars koncentrerat lyssnande.

Igenkänningsfaktorn är hög, jag har hört det förut, på samma språk från en annan skicklig engelsman, Richard White.

Bra saker kan jag höra hur många gånger som helst och titta på när en skicklig yrkesman sätter fingern på svagheter för att snabbt hitta vägar till lösningar är fantastiskt givande. En sak var signifikant; av 14 deltagande ryttare fick samtliga korrigera formen, dvs. ge hästarna mer frihet för huvud och hals. Tid för eftertanke.

Det har under dagen skrivits metervis på sociala medier om Carl, Flyinge, Leksands knäckebröd och alla ekipage som deltog så jag känner att fler recensioner är överflödiga.

Nöjd med dagen ser jag fram mot nästa boost, Kyra Kyrklund på Billdals RK om några veckor.

