Lite tankar i julnatten …

Jag har funderat mycket över det här med utvecklingen för ridsporten i allmänhet men dressyren i synnerhet. Det är en återkommande fråga idag inom alla sporter tror jag, det där med återväxten. Hur engagerar vi de som ska bli den nya generationen?

Jag var på en sammankomst med Svenska Dressyrtränarklubben på Hannell Dressage förra hösten, Jan Brink var den som höll i trådarna. Han visade hur han jobbade med de unga ryttarna där och menade med all rätt att de representerade nästa generation. De tjejerna där rider på några av Sveriges bästa hästar, i alla fall i junior/youngrider/U25 sammanhang. De kommer alldeles säkert, tillsammans med en del andra ryttare t ex de som är med i Knytkalasets Plantskola, att representara Sverige på de aktuella mästerskapen de närmaste åren.

Men räcker det att vi har 10, 20 eller 30 lovande unga ryttare? Hur skapas den bredd som behövs för att trygga återväxten? Och framförallt vilken ekonomi ska det till?

Igår morse var jag och hade träning med en av mina elever som också är chef på en medelstor ridskola i Göteborgstrakten. Jag var en sväng inne i stallet mellan passen och såg till min förvåning att det förutom två anställda var helt tomt på folk. En av de första dagarna på ett jullov?? Var är alla ungar som ska hänga i stallet? Det är säkert enfaldigt att tro att det ska komma en ny Charlotte Dujardin ur ridskoleleden, men det behövs många utövare, en stor bredd för att få en spets. Alla de kan ju inte sitta och rida på egna hästar hemma i enslig vrå?

Drar en parallell med den otroliga dominansen av Norge inom längdskidåkningen. Det kommer nya världsstjärnor hela tiden. Norge har inte så många innevånare, men en förhållandevis stor del åker skidor från unga år och det ger naturligtvis ett bra urval. Att de sen har hittat optimala träningsupplägg osv gör ju inte saken sämre …

Som Jan Brink mycket riktigt påpekade vid seminariet krävs det mycket mer än bra ridning för att bli en tävlingsryttare. Du ska kunna ta hand om din häst, både till vardags och till tävling. Då behövs det tid i stallet, mycket tid och under kvalificerad ledning. Bland annat som det går att få på en bra ridskola.
20141224-215256-78776472.jpg

