De bästa av de bästa

Igår tittade jag på ridning hela dagen. Började tidigt med instruktionsfilm, Carl Hester pratade om och Charlotte/Valegro visade hur bra träning kan gå till.

Därefter hästar på jobbet och som dessert sen på kvällen såg jag GP kür från Olympia i London.

Och jag säger som jag brukar att det där är ridning. Förtroende och gemensam insats när det fungerar ”prickfritt”, det rör mig till tårar.

Den där avspändheten är något jag försöker hitta hos alla hästar jag jobbar med. Självklart begriper jag att även Valegro laddar på när han går in på arenan men energin är så positiv! Aldrig några stora hjälper, jag roade mig att titta på Charlottes byteshjälper idag, framförallt i serierna. De syns knappt och det är högst ovanligt även med världselitmått mätt.

Även om de inte skulle vinna en dag skulle jag ändå tycka att det är den absolut bästa ridningen i världen. Jag tycker inte att en dressyruppvisning är rolig att se på när det är hackigt och framförallt spänt även om slutprocenten leder till vinst. Att det kan ske misstag och uppstå missförstånd under en uppvisning är inget att säga om men när hästen går i en märklig och spänd form och tydligt visar att den inte är med i matchen, ja då är jag inte imponerad. Inte ett dugg …

Det där med att ”dansa med hästen” tycker jag är en väldigt bra beskrivning. Att sväva fram över golvet med en god dansör till härlig musik är underbart. Lika fruktansvärt är det för den som aldrig lärt sig och/eller är tondöv alternativt dansat med en riktigt usel partner, dvs släpat runt en större byrå på ett dansgolv.

Det finns många begåvade hästar och team Hester/Dujardin har lyckats matcha den bästa med den bästa och det är bara att ta av sig hatten och gratulera. Tack för att vi andra åtminstone får möjligheten att SE sådan fin ridning!

