Triss i treor

20141216-171131-61891506.jpg
Ja, de är tre år några veckor till. Naturligtvis har alla riktiga namn, vilka jag aldrig kommer ihåg och alla tre är i sista rycket innan någon månads vintervila.

Tre helt olika hästar, både exteriört och mentalt, men alla har klarat sitt första utbildningsår på bästa vis efter egna förutsättningar. Lite krånglig tandväxling på någon, en liten virus här, en snabb växtperiod där och en spark i hagen på någon men inget som på allvar satt käppar i hjulen efter sommarbetet.

Det är väldigt roligt att jobba med unghästar, testa lite nya tankar för det kan behövas, tycker jag.

Ingen av hästarna visades på treårsbedömningen i våras. Ryttarna och jag var helt eniga i det beslutet. Enklaste sättet att undvika överträning och skador på unghästarna, anser jag, är att ge dem den tid de behöver. Kroppen och hjärnan behöver hänga ihop, det är så mycket de ska lära sig.

Att visa upp spektakulära gångarter är jätteroligt, men det finns annat som är viktigare. Alla tre hästarna har goda gångarter, med någon som sticker ut mot de andra. De har den viktiga egenskapen ”god ridbarhet” och rids faktiskt mest ute i naturen. Jag ser verkligen fram emot nästa år och hoppas att alla kan hänga med, vi siktar mot 4-årschampionatet i dressyr.

Härstamning undrar säkert någon:
”Henke” e. Damino – Underwoorld **​, uppf. Stuteri Ugglarps gård
“Dollan” e. Diamonit – Fürst Heinrich​, imp Tyskland ​
”Bompan” e. Boston – Wolkenstein II​, imp Tyskland

