Vad är naturligt?

Jag har en oerhört stark nyfikenhet vilket gör att jag gärna tittar på Youtubeklipp och läser artiklar om hästar och ridning som dyker upp på sociala medier. Det finns många som vet sanningar och ett exempel är en kvinna i England, Ingela Larsson Smith, som anser sig sitta inne med just sanningen om hur vi ska ”Finding True Connection” Här handlar det mindre/inte alls om klassisk ridning utom hur vi skapar vi-känsla med hästen.

Häromdagen läste jag en artikel om hur vår förbundskapten i dressyr Bo Jenå, tränar frihetsdressyr med skolhästarna på Flyinge. Här finns hela artikeln.

Andra inom samma genre kallar sin verksamhet för NH, Natural Horsmanship, och hävdar att det är det optimala sättet att umgås med en häst.

Oavsett vad anledningen är till att någon väljer det ena eller andra sättet att hantera och jobba med hästar i frihet undrar jag varför den verksamheten oftast illustreras med bilder av hästar som ligger, på sidan eller på rygg (konstig pose för en häst) sitter på rumpan (ännu konstigare för en häst), står på bakbenen med fladdrande man och barbackaryttare sittandes, alltid utan hjälm, leende på den lutande hästryggen. På väldigt många filmklipp och bilder agerar hästarna ofta med öronen ganska tätt bakåtstrukna? I min värld är den hästen inte bekväm i sin situation, med eller utan sadel och träns.

Jag har aldrig ägnat mig åt dessa olika sortens frihetsträningar med mina hästar, det de kan i den vägen är att leta godis i mina fickor eller att vi står och blåser varm luft på varandras näsor och det räcker för mig. Jag tror inte att jag bryr mig om att lägga tid på att lära dem att sitta på rumpan och som ryttare/tränare/ridlärare skulle jag faktiskt aldrig uppmuntra mina hästar att gå på bakbenen .

 

Jag tog mig friheten att göra en skärmdump på filmen ovan.

Jag tog mig friheten att göra en skärmdump på filmen ovan.

Hoppa över hinder, göra rörelser i dressyrprogram, fånga in och valla boskapshjordar eller sitta på rumpan, även om det sker utan sadel och träns, är väl alla saker ganska långt ifrån hästars naturliga beteende. Alltså finns det många sanningar och i allt hoppas jag att hästarna behandlas varsamt.

