Jag vill, alltså kan jag

Alla kan lära sig att rida, det är dagens sanning. Det finns en nivå för varje utövare där den kan känna att den ”kan”. Vi håller på med en bra sport där vi kan tävla på många olika nivåer. Att vilja är att kunna och vill du mycket då kommer viljans kraft att sättas på prov.

Skidgurun Gunde Svan säger att talang är 4 procent och resten, 96 procent, är träning om man vill satsa 100 procent och nå toppen. Jag tror på Gunde men hans koncept, hans sätt att bygga upp sin karriär kanske bara passade honom? Unik var han i alla fall och bevisat framgångsrik.

Ridning är lite speciellt. Häst OCH ryttare behöver lära sig. Vem behöver lära ett par skidor att hasa sig fram i snön? Nu är ju pedagogik och individuellt lärande ett aktuellt ämne och något att haka på.

För mig som tränare gäller det att ha koll på hur budskapet jag vill få fram landar, gror och förhoppningsvis fäster. Gör det inte det kanske jag ska välja ett annat sätt eller andra ord för att få fram vad jag menar. Jag kanske kan påminna mig något enstaka tillfälle i min utbildning där det talades om pedagogik och då har jag både ridlärarutbildning och tränarutbildning. Lite udda och därför har jag på egen hand läst vidare i ämnet.

Jag får ofta frågan: ”Har du någon bra övning för att lära in/öva på det och det?”. Och ja, oftast har jag det men behöver SE det aktuella ekipaget för att veta om det passar just dem. Jag har ett par tränare som jag hjälper lite emellanåt med tips och råd och det funkar för att jag vet hur de tänker och jobbar.

Tänk utanför lådan ibland istället för att envist tjura på när det gnisslar i maskineriet. Det finns alltid fler sidor av en sanning och det mesta går lätt att lära om jag GÖR rätt. Visst finns det ögonblick där jag behöver ta i men de ska vara försvinnande få. Satsa lagom högt och ha roligt med ridningen

Läste en intressant artikel på svt.se nyss och tänkte att det är tur att man nu för tiden slipper få linjalen över fingrarna om man inte begriper. Det gäller även hästen!

Bifogar litet citat och det gäller naturligt vis också vuxna!

– Det finns så många barn som är frustrerade över att de misslyckas med att lära sig olika saker och troligen beror det på att den inlärning som fungerar för det ena barnet kanske inte fungerar för det andra, förklarar Robert Zatorre , en av världens ledande hjärnforskare.

20141210_092902

