Köpa en häst?

Häromdagen hörde jag vad man skulle kunna tro vara en helt osannolik historia om en hästaffär. Det sägs att hästen inbringade över 40 miljoner kronor! Gott att få på kontot om det hade varit jag som sålde, vilket det inte var om nu någon trodde det. Visserligen kostade samme häst väldigt mycket pengar när den köptes in men investeringen blev ju god kan man säga. Frågan är då om det är summor i den storleken som ska till för att ha möjlighet att köpa häst att konkurrera i dressyrens världstopp? Som tur är känner jag några ryttare som har lyckats ta sig en bit på väg upp till toppen på hästar som hållit sig inom någorlunda normala gränser vad det gäller pengar och det känns stimulerande att veta för oss vanliga …

Grand Prix-hästar är hårdvaluta, i alla fall de som är välridna (dvs. det behövs ingen manual och/eller specialverktyg för att kunna rida dem) OCH friska. Det har ju tagit ett antal år att lära hästen alla saker den behöver kunna samt att den dessutom har klarat allt arbete med hälsan i behåll, rolig att kunna köpa och fullt förståeligt att just den hästen kostar.

Ja och helt klart är att alla hästar kostar pengar att producera, även de som visar sig hålla något lägre kvalitet vad det gäller möjligheterna att bli konkurrenskraftiga tävlingshästar på hög nivå. Utbildning kostar precis som kvalitet. Så hur hittar jag då en häst som är utbildad i alla fall upp till Msv B-Mvs A för en överkomlig summa? Det gör man ytterligt sällan är svaret på den frågan.

Jag läste häromdagen ett inlägg på Facebook där en tränare sökte efter en läromästare, utbildad upp till Msv B, åt en elev som skulle vidare från ponny. Perfekt att hitta en sådan häst som kan hjälpa till att göra så ungdomarna hinner med junior- och youngrider-åren. Nu hade den här eleven en ganska begränsad summa att handla för vilket jag tror gör det i princip omöjligt att hitta den hästen som de letar efter. Det är alltid svårt att säga att jag vet, men jag har de senaste 5-6 åren letat efter just den typen av häst, åt några av mina elever och därför ”vet” jag att det är snudd på omöjligt.

De dressyrhästar i den här kategorin som finns på annons är väldigt ofta ex; 7-16 år och tävlad upp till Lätt B-Lätt A och byten påbörjade eller 10-12 år utvecklingsbar med tre bra gångarter, lätt för samling och tävlad upp t o m Msv C eller en något yngre häst med en diffust beskriven tävlingskarriär i Danmark eller Tyskland. Är en häst utvecklingsbar men kvar i lätt klass hur länge som helst? Och vad är det jag ska betala för? Priserna varierar mellan ca 90 000-700 000 kr.

När mina elever och jag har ledsnat på att leta land och rike runt har jag annonserat efter hästar, lagt ut blänkare på Facebook samt ryckt i alla mina kontakter, men fortfarande med mycket magert resultat. Var finns då de där positiva, något mer utbildade, välridna och någorlunda friska hästarna som absolut kan ha lite begränsade gångarter samt ett relevant pris?

Att hitta en häst som är utbildad OCH välriden, dvs. förhållandevis ”enkel” att rida, är ovanligt. När jag inte har möjlighet att åka med vid elevers hästletande säger jag alltid att de ska utgå ifrån att en häst ska vara enkel att rida, i skritt, trav och galopp, på tygeln med viss variation men utan större problem samt ha en positiv attityd. Hästen ska röra sig någorlunda lika i båda varven, gå med lätt elastisk kontakt i handen och kunna fatta och byta galopp för små hjälper. Där är min grundtanke och inga stora krav på de hästar som bjuds ut till försäljning som läromästare. Jo, tre godkända gångarter ska det vara också. Skritt utan pass, ren trav och tretaktig galopp, allt egentligen en självklarhet. Eller hur?

