Vad vill vi och i så fall varför?

Det är inte hästen som har svårast att förstå eller komma ihåg hur något ska utföras, det är jag som står bredvid eller sitter på och ska sköta hjälpgivningen som har problemet. Jag brukar säga att i takt med att vi sadeltämjer, rider in och vidarutbildar hästarna tar vi ifrån dem det de kan av naturen, OM vi utbildar på fel sätt. De kan röra sig i balans.

Longering i samband med inridning kan vara bra. Men om övningen blir som att hålla ett flygplan i ett snöre, runt i full fart på en liten volt då är det förkastligt. Longering är ett utmärkt sätt att presentera hästen för utrustning och hjälpgivning om jag tar mig tid att verkligen lära hästen. Jag som linförare styr och driver och hästen jobbar efter mina hjälper … Jag såg igår ett exempel på en helt annan variant och hästen i den övningen hade nog svårt att förstå vad som förväntades av den. 3 år och redan helt yr i mössan …

Jag tror att det som hästen gör som försvar när den vid inridning sätts i situation som den inte förstår/klarar av är det sättet som den kommer att använda i framtiden. Det blir m a o fel från början. Om den lär sig att pisken vid longering betyder stryk om du inte springer ilsnabbt även om den inte klarar den lilla volten med balans, ja då springer den. Och vem vill ha en häst som springer?

Om jag sitter upp och försöker styra och stanna hästen med tygeln innan den begripit vad det handlar om att ha bett i munnen, då är risken för ett stort problem med acceptansen av bettet, eftergift och kontakt.

Om jag sitter upp och bankar med skänkeln innan hästen förstått innebörden av framåtdrivande hjälper, ja då har jag skaffat mig ytterligare ett problem.

Hästar är som barn, de behöver vid utbildning, upprepning, beröm och vid behov korrigering.

Att ge unghästen tid är en god investering och sparar svett och tårar. Det kan emellanåt gå lite hit och dit men chansen att få en trevlig häst att rida på ökar med 100 % om den får den bästa starten.

Det handlar aldrig om prestige …

20141112_182007-1

