Ridskolan, ett paradis

Jag var inbjuden till Partille Ridskola igår för att hålla en clinic på deras teorivecka. Eftersom det är höstlov så var det många barn och ungdomar i stallet när jag kom dit en stund före utsatt tid. Det är härligt att se småtjejer/-killar i full verksamhet. Jag hittade två unga damer som putsade utrustning i sadelkammaren. Där fanns också Sandra, sen tidigare elev till mig och instruktör på ridskolan, som med mild översyn berömde och guidade tjejerna i deras persedelvård. Deras sätt att med beundran i blicken se på sin ridlärare för att få bekräftelse gav mig en riktig nostalgikick, för jag är också ett ridskolebarn.

Och det är av den anledningen jag gärna gör de där besöken på ridskolorna och pratar ridning i allmänhet. Det är viktigt att vi värnar om vår ridskoletradition. Där finns så mycket kunnande, så många duktiga instruktörer som brinner för det dom gör. Alla, så långt det är möjligt ska kunna få chansen att rida eller bara umgås med hästar under ordnade och säkra förhållanden. Att bara få vara, utan att behöva prestera och kanske sen om möligheter och viljan finns utvecklas vidare inom sporten. Det är inte för inte det uppmärksammats stort i media de sista åren att stallet fostrar unga, framförallt tjejer till goda ledare.

Igår var det en härlig blandning på läktaren, allt från 8-10-åringar upp till åskådare i pensionsåldern. Riktigt roligt! Jag pratade med en man som varit ridskolan trogen sen starten i slutet på 50-talet! Det var ungdomar och vuxna som skötte inträde, café och servering, unga tjejer som fotograferade. Ridskoleelever, mammor, pappor och sambor till deltagarna och till och med framtiden var representerad med en liten liten bebis som snällt sov sig igenom kvällen på läktaren.

Ridskolechefen och tre instruktörer red som visningobjekt och det är en tuff uppgift! Vi fick möjlighet att visa hur olika typer av hästar kan göra samma saker med bra resultat. En häst tuffade på som tåget och en annan såg spöken i hörnen, men till slut var den också med på noterna. Tack till ryttarna som ställde upp och bjöd på sig själva.

Ridning är som bekant lite mindre lätt emellanåt, men så fantastiskt roligt!

20141029-122709-44829065.jpg
Jag och Kashmir, en av de som skulle bli många ”sköthästar”på min ridskola på Nääs slott. Det var mycket mer stalljobb och hästskötsel än ridning, ett bra upplägg!
Copyright: Kajsa Boström.

